5 alap mérőszám, ami a honlapod sikerét mutatja

2023-04-24T10:34:00+00:00

Ha elkészült a weboldalad, szuper, nagyon jó! Ám ezzel még nincs vége a marketing teendőidnek. Ahhoz, hogy a weblapod permanensen vevőket szerezzen, hatékonyan és eredményesen működjön, ügyelned kell az utóéletére is. Miért?
Mert azt tudod trenírozni és javítani, amit időről-időre mérsz. Tartja is a mondás: “amire nem figyelsz, azt nem fejleszted”.

Ebben a cikkben átnézzük azokat az adatokat, amiket érdemes hónapról-hónapra lekérned a holnapod statisztikáiból, hogy abból következtetéseket vonhass le, és módosításokat eszközölhess.

Minden weboldalnak más a célja, az egyik információkkal lát el, a másik termékeket értékesít (gondoljunk csak a webshopokra), megint másik kontaktot tart az eladó és a vevő között (vegyünk például egy szállodát, ahol van időpont foglalási űrlap). Én egy általános, kezdő weblapot veszek górcső alá, annak a statisztikai adataiból indulok ki.

  1. Megtekintések száma
    Nagyon sok vállalkozó, akit megkérdezek, milyen a holnapja népszerűsége, egyszerűen nem tud rá válaszolni. Vagyis, először is érdemes mérni a honlap látogatóinak számát, hogy lásd vannak-e egyáltalán érdeklődők vagy nincsenek. És ha vannak, akkor milyen hónapokban és napokban jelentkeznek? Ez jó kiindulási alap lehet a reklámok, akciók és hirdetések időzítéséhez. 
  2. Visszafordulási arány
    Amire még érdemes figyelned, az a visszafordulási arány. Ugyanis a Google azóta méri, hogy neked milyen a visszafordulási arányod, amióta napvilágot látott az oldalt. Vizsgálja, mekkora élményt adsz a látogatóknak, és mennyire találnak rá arra a megoldásra, amit kerestek. Ezt úgy határozza meg, hogy méri az oldaladon eltöltött időt és kattintásokat. Ha egy-két másodperc után elhagyják a weblapod, a Google úgy véli a tartalmad nem releváns, így hátrébb rangsorol a találati listán. De amennyiben egy bizonyos mennyiséget megütsz, azt sikerként könyveli el, és előrébb vesz. 
  3. Kapcsolatfelvételi adatok
    Hány érdeklődés, árajánlat kérés, konkrét megrendelés érkezett be hozzád? Ezek mind relevánsak voltak a számodra? Ezek az eredmények igen beszédesek, hiszen leképezik, hogy az emberek milyen képet kapnak a tevékenységedről. Mikor a megkeresések zöme élesen a profilodba vág, és szerződéskötések is szép számmal születnek, az nagyon jó irány. 
  4. Kulcsszókutatás
    A Google keresőmotorja kulcsszavakkal működik. Vagyis ha az a szó, amire rákeresnek megtalálható az oldaladon (többször is), akkor nyeregben vagy. Célszerű havonta nézned, hogy milyen kulcsszavak milyen helyezést értek el. Ha be van állítva az értesítőd, akkor valószínűleg időnként kapsz egy kimutatást a Google Search konzoltól, melyik szavak érték el a legjobb helyezéseket. A szoros piaci versenyben tanácsos bevetni a SEO-t is, és táblázatban vezetni az eredményeket. 
  5. Organikus és fizetett vevők
    Javasolt számon tartanod azt is, hogy honnan érkeztek a látogatók: organikus (magától talált rád) elérésből, vagy fizetett hirdetésből (te adtál életjelet). Hiszen ezáltal mutatkozik meg a reklámod és az azzal összekötött weboldal tartalmad hatékonysága. Ideális esetben mindkét útról jönnek bőven és kellő időt töltenek el az oldaladon.

Ha erre az öt dologra figyelsz, akkor máris előrébb jutottál, mert néhány hónap múlva tisztán fogod látni, mely területekre kell nagyobb hangsúlyt fektetned. Például ha nemrég készült el a weboldalad, és még nincs megrendelésed belőle, akkor a számokat frissen és ropogósan kaphatod kézhez. Azt javaslom, mihelyst láss neki a dokumentálásnak, ezzel is segítve a vállalkozásod. Ha nincs időd ilyesmire, az adatok kinyerésére alkalmas lehet a cégednél egy gyakornok, vagy a tinédzser gyereked is.

 

Ha weboldalad legalább 1 éve működik, javaslom, hogy készíts egy táblázatot a tavalyi év adataiból. Így év végén máris két mintát tudsz egymással összehasonlítani.

 

Kép: pixabay