Sok kisvállalkozás küzd a következő problémával: addig eljutottak, hogy marketingre szükség van, de azt még nem találták ki, hogy ki végezze a munkát. Az is megesik, hogy emiatt az a vége, hogy senki nem csinál semmit.
Nem állnak neki adatbázist építeni, nincs rendszeres kommunikáció, az 5 évvel ezelőtti elavult reklámanyagokat használják továbbra is. A honlapról nem is beszélve, hiszen a weblap az egyik legelhanyagoltabb területek egyike. Mi a megoldás?
Halogatás? Vagy inkább veszel egy nagy levegőt, és elkezded kis lépésekben, apránként felépíteni a marketing területet?
Az alábbiakban összeszedtem a külsős és az alkalmazott marketingesre vonatkozó előnyöket és hátrányokat, ami segíthet a jó döntés meghozatalában.
Külsős marketinges: előnyök, hátrányok
- Az alkalmazott munkatárs jóval gazdaságosabb, saját kolléga kiadásainak töredékébe kerül
- szakmailag felkészültebb és gyakorlottabb
- bejáratott kivitelezővel dolgozik, ami hasznos lehet, ha nem akarsz rohangálni
Viszont: - nem lát bele mindenbe, ezért sokszor csak azt ismeri, amit a cégvezető átad
- mivel külsős, nem ismeri olyan mélyen a célcsoportot, vagy a konkurenciát
Alkalmazott munkatárs: előnyök, hátrányok
- munkaerő költsége magas (járulék terhek, egyéb juttatások, stb.)
- nem biztos, hogy van gyakorlata
- külön külön tart kapcsolatot webessel, grafikussal, egyéb kivitelezőkkel
Viszont: - benne van a cég vérkeringésében, munkája proaktív lehet
- jobban ismeri a vevőt, és a konkurenciát, hiszen van rá ideje közelebbről tanulmányozni, beszélgetni vele, stb.
Mikor melyiket érdemes bevetned?
Összességében elmondható, hogy mindkettőnek van előnye és hátránya. Ha el akarsz kezdeni marketingezni, jó megoldás lehet, hogy külsős segítségét kéred. Ha annyira fölpörög a forgalom, és egyre bővül a marketing tevékenység, akkor már érdemes elgondolkodni egy saját dolgozó felvételén. Az is bevált sokaknál, hogy saját marketinges felvétele mellett döntöttek, de a cégnél senki nem volt olyan képzett, hogy betanítsa a marketing feladatok elvégzésére, így külsős bevonásával határozták meg a marketing tevékenységet, és az elvárásokat.
Ha egy-egy kampányban gondolkozol egész évben, akkor célszerű külsősre bízni a munkát. Ha több célcsoportod van, többféle csatornán keresztül értékesítesz, így szinte egész évben folyamatos a marketing tevékenység, akkor célszerű saját embert alkalmazni a feladatok elvégzésére, hiszen ez már azt igényli, hogy belelásson az egész cég életébe, és részt vegyen a folyamatokban.
Ami biztos: így vagy úgy, de mindenképpen foglalkozni kell a marketinggel, nem szabad elhanyagolni. Olyan ez, mint a vetés-aratás törvénye, ha nincs vetés, nem lesz aratás a jövőben. Minél később kezded el, annál később érezheted a jótékony hatását.
Úgyhogy: marketingre fel!
Kép: pixabay.com