Ma már sok vállalkozó tudja, hogy év elején célszerű tervet készíteni. Nem feltétlenül egy 10-20 oldalas mindenre kiterjedő auditra gondolok, de mindenképpen érdemes összeszedni a gondolatokat, és papírra vetni az ötleteket év elején, mert akkor még nagy a lendület.
Hiány a köbön, avagy miért nem valósul meg a legtöbb marketing terv?
A gondos tervezés ellenére kevés cégvezető mondhatja el magáról, hogy év végére a tervek meg is valósultak.
Miért van az, hogy év elején még oly lelkes vállalkozó pár hónap múlva már egész kiábrándult lesz?
Miért van az, hogy év elején még oly lelkes vállalkozó pár hónap múlva már egész kiábrándult lesz?
Miért van az, hogy egyeseket elkerüli a sikerélmény, pedig tényleg nagyon eltökéltek?
Az okok között több mindent lehetne említeni:
1. Időhiány
A marketing olyan, mint a nyelvtanulás, ész fel nem foghatja, de tipikusan az a terület, amit szeretnek a cégvezetők a végletekig halogatni.
2. Emberhiány
Ötletek még csak lennének, de nincs, aki kivitelezze azokat. Ha egy jó könyvelő kell, akkor természetes, hogy nem cégen, családon belül keres az ember erre alkalmas személyt. De ha marketinges kell, akkor eszébe se jut, hogy egy külsős lehet a megoldás.
3. Pénzhiány
Wolf Gábornak van egy ideillő, híres mondása erről: „Aki pénz nélkül nem tud pénzt csinálni, az pénzzel sem fog tudni pénzt csinálni.” Néha egész kevés pénzből is szép eredményeket lehet elérni.
Sokan esnek abba a hibába, hogy év elején kitűzik a nagy célt, lelkesek, de amikor a hús-vér megvalósításról van szó, akkor ez a kifogás trió egyből előugrik a fiókból. Zárójelben megjegyzem, véleményem szerint ez inkább pusztán csak kifogás kategória. De ez még nem minden!
Van ugyanis a hiányokon túl egy olyan könnyen elkövethető hiba a marketing tervezés során, ami sok céget villámgyorsan vakvágányra sodor, bármilyen szép a marketing terve is. Erre az egyetemi marketing tanárom előadásán jöttem rá. A heuréka élmény rádöbbentett arra, hogy a kifogásokon túl tulajdonképpen ez a legdrámaiabb oka az eredménytelen terveknek.
Siker-gyilkos hiba, amit a legtöbben elkövetnek marketing terv készítéskor
Alapfelállás az, hogy a tervezéskor első feladat meghatározni a célt. De mit ér a cél meghatározása, ha képtelenség teljesíteni azt? Mit kellene tenni helyette, hogy a kivitelezés se maradjon el?
Nagyon egyetértek azzal az állítással, hogy először minden vállalkozásnak magába kell néznie, és csak a helyes önértékelés után lehet reális célokat kitűzni. Nagy valószínűséggel azt a vállalkozót nem fogja sikerélmény érni, aki nincs tisztában a kapacitásával, erőforrásaival és eszelős célokat tűz ki maga elé. Egy példán keresztül meg is mutatom, mire gondolok.
Mit ér a cél, ha nem reális?
Egy vállalkozó kérdezte egyszer tőlem, melyik a leghatékonyabb marketing eszköz? Szerintem a személyes eladás – mondtam, hiszen az a legmeggyőzőbb értékesítési forma. Akkor ő mindenképpen ezt fogja alkalmazni. – vágta rá, mert csak a leghatékonyabbal hajlandó foglalkozni.
Igen ám, de a személyes meggyőzés lehet, hogy a leghatékonyabb, de egyben a leginkább időt-embert és pénzt igénylő eszköz is. Ha például egy egyszemélyes vállaklozás azt tűzi ki célul, hogy nyakába veszi a várost, és letalpalja az összes helyi céget, mert csak így tud mindenkihez eljutni a híre, akkor vajon ki és mikor fogja elvégezni azt a munkát, ami a cég szolgáltatása? Ki fogja teljesíteni a megrendeléseket? Persze hogy nem siker, hanem káosz lesz belőle.
Helyes hozzáállás, ha első lépésként figyelembe vesszük a szűk emberi erőforrást, és azután határozzuk meg a célt és az eszközöket. Ugye nem értetted félre, nem azt mondom, hogy nem kell célokat kitűzni, és azokhoz erőforrásokat rendelni? Dehogynem! Ha nincsenek céljaid, akkor nincs is miről beszélni. A hangsúly a REÁLIS célokon van.
Mit tegyél annak érdekében, hogy marketing terved megvalósítható legyen?
• Helyes céges önértékelés nélkül soha ne állj neki a tervezésnek!
• Okvetlenül le kell szűrni a tanulságokat. Tudnod kell: mi volt hatékony a tavalyi évben, mi volt pénzkidobás.
• Minden cégnek van erőssége, gyengesége. Van, amikor van mód javítani a gyengeségeken, van, amikor nem, ezt tudomásul kell venni. Az erősségeket viszont érdemes kihasználni.
Eredményes marketing terv készítést kívánok!
kép: pixabay.com