Szilágyi Tímea – okleveles marketing közgazdász
Több mint 10 éve dolgozom kisvállalatok körében, így ismereteimet nem csak tankönyvekből szereztem meg. Kezdetben alkalmazottként, ma már külső tanácsadóként, reklámszövegíróként dolgozom.
Jó néhány szektorban jártasságot szereztem, sokszor azt tapasztalva, hogy a kis cégek marketingismeretek hiányában sokszor közel nem olyan népszerűek és eredményesek, mint lehetnének. Ez indított arra, hogy ne csak tétlenül nézzem, hanem tegyek is valamit fellendítésük érdekében.
Így jött létre 2006-ban a mikromarketing.kontranet.hu, melynek segítségével, meggyőződésem, hogy a Te kisvállalkozásodnak is van esélye kitörni a sikertelenség fogságából.
Szövegírás, avagy, amit nagyon szeretek a marketingben
Gyerekkoromban írtam az első verset, bár még nagyon kezdetleges volt. Aztán az egyetemi évek hozták ki belőlem – nagy meglepetésemre – a szövegírót. Igaz, akkor még nem reklámszövegeket, inkább amolyan humoros, verseket, elbeszéléseket írtam a barátaimnak, különféle nevezetes ünnepekre, évfordulókra.
Amikor komolyabban kezdtem marketinggel foglalkozni, nem volt kérdés, hogy ki írja majd a marketing anyagokat.
Hogy hogyan lettem hivatásos reklámszövegíró, azt a Kkvmagazinnal készült interjúból megtudhatod: kkvmagazin interjú.
Hogyan készülnek az általm írt marketing szövegek?
Első lépésként mindig egy információ bekérő űrlappal kezdődik minden projekt, nevezhetjük brief-nek is. Ez alapján informálódom a cég, a konkurensek illetve a célcsoporttal kapcsolatban. Sokszor elég ennyi infó, és ennek alapján elkészül a megrendelt szöveg. Ha nem elég az infó, akkor mélyebb interjú következik. Szerencsére elég sok területtel kerültem kapcsolatba, így sokszor már nagyjából képben vagyok a piaci adottságokat vagy a vevői problémákat illetően. Amennyiben a megrendelő igényli, javaslatot is szoktam adni arra vonatkozóan, hogy az elkészült marketing szöveget hogyan, milyen módon és formában tanácsos használni.
Általános tapasztalat, hogy nem minden általam írt reklámanyag sikeres. Mi lehet ennek az oka? Egy szemléletes példa. Egy kiállításra készült el egy vevőbarát, ütős, hatékonynak tűnő szórólap, mindenki elégedett volt vele: a megrendelő is, a grafikus is, és én is. Mi lett a sorsa? A kiállítás standján porosodott, ahol alig fogyott belőle. Nem szórták a „nép” közé, nem adtak mindenkinek aki arra járt, tulajdonképpen nem ért el a célcsoporthoz. Persze lehet ilyenkor a szövegírót hibáztatni, hogy nem hozott semmi a konyhára az általa írt reklámanyag, de hát ez így ebben a formában még sem igaz.
Tanulságok az elkészült szöveggel kapcsolatban
- A legjobb, legütősebb reklámanyag is csak porfogó, ha nem jut el a célcsoport kezébe.
- Ne féljünk tanácsot kérni. Nem elég a szöveget megiratni valakivel, érdemes az egész kampányt megtervezni, előre lezongorázni. Ideális, ha marketing szakember a szövegíró és nem egy újságíró, vagy jó „tollforgató” ismerős.
- Az egyszeri jó hirdetés, reklámanyag vagy hírlevél akkor lesz igazán eredményes, ha azt több jó hirdetés, reklámanyag vagy hírlevél követi.
Referenciák
Marketinggel, reklámszövegírással kapcsolatos referenciáimat megnézheted itt: